زانتان گام خوراکی چیست؟

تاریخ انتشار : 2021/08/06

زانتان گام خوراکی، نوعی آدامس است که در آب سرد و گرم حل می شود. صمغ زانتان یک پلی ساکارید طبیعی و یک بیوپلیمر مهم صنعتی است. در مقادیر کم عملکرد خوبی دارد و می تواند به عنوان عامل افزایش دهنده ی ویسکوزیته مورد استفاده قرار بگیرد و توانایی جذب آب را تا چندین برابر وزن خود نشان دهد. ویسکوزیته بالا در غلظت های کم، عدم حساسیت به طیف وسیعی از دما، تغییرات pH از جمله مواردی هستد که توانسته اند بازار این ترکیب را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهند. این ماده نام کاربری دیگری هم دارد.

زانتان گام خوراکی چیست؟

این ماده ازشکر به دست می آید. هنگامی که شکر با باکتری به نام زانتوماز کمپستریز تخمیر می شود، ماده ای چسبنده ولزج به وجود می آورد. که آن را زانتان گام می نامند. اگر به این ماده الکل بزنید جامد می شود وسپس تبدیل به پودر می شود وهنگامی که پودر زانتان گام به مایعی اضافه شود به سرعت پراکنده شده ومحلولی چسبناک وپایدار درست می شود و این این حالت بسیار مفید است برای استفاده دربسیاری از محصولات.

میزان مصرف زانتان چقدر می باشد ؟

سازمان بهداشت جهانی حداکثر میزان مصرف صمغ زانتان را به عنوان یک افزودنی غذایی با 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و به عنوان یک ملین با 15 گرم در روز تعیین کرده است.

برای مبتلایان به دیابت، حداکثر دوز روزانه 12 گرم در روز است. صمغ زانتان می تواند باعث گاز روده و نفخ شود و بررسی جامع بانک اطلاعاتی داروهای طبیعی، به خانم ها توصیه می کند از آنجا که درمورد استفاده از آدامس زانتان در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات کافی وجود ندارد، بهتر است مصرف آن را به حداقل برسانند.

کاربردهای زانتان گام درمحصولات غذایی چگونه است؟

این صمغ می تواند بافت، قوام، طعم، عمر مفید و ظاهر بسیاری از غذاها را بهبود بخشد. همانند سی ام سی سبب افزایش ویسکوزیته ی محصولات می شود.
همچنین باعث تثبیت مواد غذایی می شود و مواد غذایی خاصی را در برابر دمای بالا و pH های مختلف مقاوم می کند. علاوه بر این، این ماده مانع از جدا شدن اجزای تشکیل دهنده مواد غذایی شده و اجازه می دهد تا آن ها را به طور یکنواخت از ظروف حاوی این مواد خارج شود
بعضی از مواد غذایی رایج که حاوی صمغ زانتان هستند عبارتند از:
– سس سالاد
– محصولات نانوایی
– آب میوه ها، سوپ ها
– بستنی
– سس ها و سیب زمینی ها
– شربت
– محصولات بدون گلوتن
– غذاهای کم چرب

زانتان گام خوراکی چرا قابل تجزیه نیست؟

این صمغ اگر در یک آزمایشگاه ساخته شده باشد، به شکل الیاف محلول است. الیاف محلول عبارتند از کربوهیدرات هایی که به وسیله ی بدن انسان قابل تجزیه نیست.
این ماده توسط دانشمندان در سال 1963 کشف شده است. از آن زمان تاکنون، تاثیر این ماده بر انسان و ایمنی آن به خوبی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. در نتیجه، FDA آن را به عنوان یک افزودنی برای مواد غذایی تأیید کرده است و هیچ محدودیتی در میزان مصرف این صمغ در مواد غذایی در نظر نگرفته است.

خرید زانتان گام خوراکی از سورن شیمی

شما می توانید زانتان گام خوراکی را از سورن شیمی تهییه نمایید و با لینک تماس شرکت اطلاعات بیشتر کسب نمایید. همچنین میتوانید ما را در شبکه های اجتماعی و آپارات پیدا کنید و فالو نمایید.