اطلاعات کامل درمورد انواع شوینده ها،کاربردآنهاومواردمصرفی

تاریخ انتشار : 2022/02/11

در حال حاضر انواع مواد شوینده را می توان در خرده فروشی ها و عمده فروشی ها یافت. حال آنکه هر کدام دارای ویژگی های و کاربردهای متفاوتی هستند. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع مواد شوینده ، ویژگی ها ، نوع کاربرد ، چگونگی استفاده و به ویژه شوینده های مورد استفاده در ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی خانگی و صنعتی آشنا کنیم.

مواد شوینده چیست؟

مواد شوینده ماده یا مخلوطی است که حاوی صابون و یا سورفاکتانت (هرگونه ماده یا مخلوط آلی) است که برای فرآیندهای شستشو و تمیز کردن در نظر گرفته شده است. انواع مواد شوینده در بازار، ممکن است به اشکال مختلف وجود داشته باشند.

 

  • مواد شوینده شامل پودرهای سنتی، قرص های تک دوزی، مایعات غلیظ، کپسول های مایع، خمیرها و غیره هستند که برای رفع نیازهای مصرف کنندگان در زمینه تمیز کردن، مراقبت از پوست، مراقبت از پارچه و عطرها ارائه می شوند. این مواد، ممکن است برای اهداف خانگی، سازمانی یا صنعتی مورد استفاده قرار گیرند.
  • مواد شوینده یک دسته از سورفکتانت ها هستند که هنگام رقیق شدن در آب خاصیت پاک کنندگی دارند.
  • بیشتر شوینده ها آکیل بنزن سولفونات هستند.
  • در حالی که مواد شوینده برای تمیز کردن استفاده می شود، از آنها به عنوان افزودنی های سوخت و معرفهای بیولوژیکی نیز استفاده می شود.

آیا مواد افزودنی شوینده‌ها برای بدن ما زیان آورند؟

جامعه امروزی شاهد پیشرفت آگاهی افراد و توجه به سلامتی و محیط زیست است اما اغلب یکی از مؤلفه‌های اساسی و مهم رفاه عمومی نادیده می‌ماند و آن خانه‌ است. بسیاری از پاک‌کننده‌ها برای محیط زیست و خانواده‌ها سمی‌اند. تبلیغات این باور را تحمیل کرده‌اند که تنها راه پاکسازی، خریداری مجموعه‌ای از فراورده‌های گران و رنگارنگ است در حالی که چنین نیست. بسیاری از ترکیب‌های سمی، با گذشت زمان می‌توانند باعث افزایش سطح سموم در بدن شوند. بسیاری از ما در مورد شوینده‌های زیست شناختی شنیده‌ایم اما نمی‌دانیم که این مواد چگونه کار می‌کنند.

بنابر پژوهش‌ها، مواد شوینده دارای ده‌ها ماده شیمیایی مختلف‌اند که دست‌کم یکی از آن‌ها ممکن است سمی یا خطرناک باشد و از همه خطرناک‌تر این است که به سمی بودن هیچکدام از این مواد در برچسب فراورده اشاره نشود. این فراورده‌ها نه‌تنها بر سلامت فردی اثر می‌گذارند، بلکه سلامت عموم و محیط زیست را نیز به خطر می‌اندازند. عطرها یا اسانس‌ها، از جمله مواد شیمیایی مورد استفاده در شوینده‌ها هستند که از مواد مصنوعی، فراورده‌های نفتی یا زغال سنگ تهیه می‌شوند و سمی و سرطان‌زا هستند. اسانس‌های طبیعی نیز وجود دارند اما به علت هزینه بالا، کمتر استفاده می‌شوند. مواد فعال سطحی مانند آلکیل بنزن سولفونات‌های خطی2 یا LABS ، پوست و چشم را تحریک می کنند. تثبیت‌کننده‌هایی مانند اتیلن اکسید موجود در مواد شوینده، باعث سوزش چشم، ریه‌ها و حتی التهاب پوست می‌شوند. سفید‌کننده‌ها که ممکن است به‌طور جداگانه یا در مواد شوینده به کار روند، پوست، چشم و ریه‌ها را تحریک می‌کنند و هنگامی که با فاضلاب مخلوط می‌شوند، می‌توانند ترکیب‌های آلی سمی تشکیل دهند که می‌تواند منجر به مشکلاتی در تنفس، کبد و کلیه‌ شوند.

 

مواد شیمیایی موجود مایع ظرفشویی

آلکیل بنزن خطی ، سولفونیک اسید ، دی اتانول آمید یا تری اتانول آمید ، سدیم لوریل اتر سولفات یا تگزاپون و گلیسیرین برخی از ترکیبات موجود در مایع ظرفشویی برای تولید کف و رفع چربی ها هستند که در عین حال حساسیت پوستی را کاهش می دهند.

آلکانول آمیدها ، بتائین ها و آمین اکسیدها ترکیباتی هستند که برای تولید کف بیشتر به مایع ظرفشویی اضافه می شوند. یکی از مواد بحث برانگیز موجود در مایع ظرفشویی فرمالین است که برای جلوگیری از فساد به آن افزوده می شود ولی باعث آسیب و حساسیت های پوستی می شود.