انواع رنگ ها در صنعت

تاریخ انتشار : 2021/09/05

رنگ های صنعتی ، یکی از بهترین ابزار برای زیباسازی هر محیطی و هر سطحی است. در سال‌های اخیر با استفاده از فرمولاسیون‌های مختلف تناژهای رنگی بسیار متنوع و متفاوتی عرضه شده است.

رنگ‌های صنعتی:

به طور کلی هدف از استفاده رنگ‌های صنعتی جلوگیری از خوردگی اتصالات، لوله‌های فولادی، تاسیات فاضلاب، روغن، آب، گاز و پتروشیمی است. در واقع در بخش تاسیسات خودرو و تجهیزات کشاورزی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که همین امر باعث افزایش طول عمر وسیله خواهد شد.

 

تاریخچه رنگ های صنعتی

 تاریخچه ی استفاده از رنگ به انسانهای اولیه بر می گردد. آنها بودند که نخستین بار بر روی دیوار غارها، نقوش رنگینی را ترسیم نمودند. از ساده ترین و قدیمی ترین رنگ های مورد استفاده ی بشر می توان مخلوط حاصل از انحلال خاک رس رنگی در آب را نام بردو مصرباستان، به عنوان اولین صنعتگران در صنعت رنگ سازی و به عبارتی هنر رنگ رزی و لعاب سازی بوده اند. آن ها در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (ع) با این هنر آشنا بودند و از صمغ های گیاهی و موم در تهیه ی مواد رنگی استفاده می کردند.

با مرور زمان از روغن دانه های طبیعی، به عنوان رزین در ساخت رنگ استفاده شد، اما این روغن ها کاملا جواب گوی نیاز صنعت نبود ؛ در نتیجه، رزین های مصنوعی به طور عمده جانشین روغن های طبیعی گردید.

رنگ‌های صنعتی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. رنگ‌های کوره‌ای و قابل پخت

  2. رنگ‌های هوا خشک

انواع رنگ‌های صنعتی

رنگ‌های ترموپلاست

  • رنگ‌های صنعتی ترموپلاست بر پایه رزین ساخته شده‌اند. در برابر شرایط جوی ثبات بسیار بالایی دارد. این رنگ‌های صنعتی چسبندگی و سرعت خشک شدن بسیار بالایی دارند. به دلیل داشتن پیگمنت‌های ضدخوردگی، مقاومت بسیار بالایی نیز دارند.

رنگ‌های اپوکسی

در فرمول ساخت این رنگ‌های صنعتی از پلی‌آمید استفاده شده است. رنگ‌های صنعتی اپوکسی چسبندگی و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل مخرب محیطی دارند. این نوع رنگ های صنعتی مناسب برای مناطقی است که آب و هوای شرجی و معتدل دارند.

رنگ‌های پلی یورتان

مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی و عوامل مخرب دارند. در شرایط جوی ناپایدار بسیار مقاوم هستند. با سطح‌های آلومینیوم و گالوانیزه چسبندگی بسیار بالایی دارند. طول عمرشان از سایر رنگ‌های صنعتی به مراتب بیشتر است.

رنگ‌های کوره‌ای

این گروه از رنگ‌ها در کوره پخته خواهند شد. بعد از پخت در کوره مقاومت بسیار بالایی پیدا خواهند کرد. به دلیل وجود روی، آلومینیوم خواص ضدخوردگی بسیار بالایی دارند. این رنگ صنعتی در صنایع مختلفی چون خودروسازی، رادیاتور و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ‌های هوا خشک

بر پایه رزین‌های آلکیدی ساخته شده است. تناژهای رنگی بسیار متفاوتی دارد. این رنگ صنعتی قابل استفاده به روی سطوح فلزی هستند و قدرت خشک شدن فوری ندارند.

رنگ‌های سریع خشک

این رنگ‌های صنعتی سرعت خشک شدن بسیار بالایی دارند. در کوره و با دمای پایین هم قابل استفاده هستند.

رنگ‌های سوله

در ساخت رنگ‌های صنعتی سوله از پیگمنت‌های ضدخوردگی چون زینک فسفات و زینک کرومات استفاده می‌شود. به دلیل چسبندگی بسیار بالایی که دارد به عنوان لایه اول روی کار اعملا خواهد شد.

رنگ اپوکسی پلی آمید

این نوع رنگ بر پایه رزین اپوکسی و رزین پلی‌آمید تولید می‌شود.این رنگ صنعتی بر روی هر سطحی اعم از فلزی و غیر فلزی استفاده خواهد شد. مقاومت بسیار بالایی در برابر اسیدها و بازها دارد. براقیت بسیار زیادی در مقایسه با سایر رنگ‌های صنعتی دارد.

مهم ترین کاربرد رنگهای صنعتی

حفاظت در برابر خوردگی و آسیب پذیری : سطوح کلیه ی اجسام به مرور زمان آسیب پذیر است. نور خورشید، حرارت، رطوبت، مواد خورنده و … باعث خوردگی سطوح فلزی، پوسیدگی چوب و … می گردد. عوامل دیگری نظیر باکتری ها، سایش، خراش و … نیز به سهم خود در ایجاد عوارض مؤثرند. این گونه رنگ های صنعتی به رنگ های حفاظتی موسوم اند.

مصارف تزئینی : معمولا همراه با استفاده از رنگ، جنبه ی زیبایی و تزیینی آن نیز مدنظر می باشد.

سایر موارد : علاوه بر دو علت اساسی فوق، دلایل دیگری از قبیل بهداشت و پاکیزگی، افزایش صافی، براقیت، علامت گذاری و غیره را می توان نام برد.